drama bersiri-siri - Azim Merentas Masa (bahagian 1)


tik tok tik tok.

jam menunjukkan pukul 10 malam.
azim baru tersedar dari tidur petang yang panjang.
sambil menenyeh-nenyeh mata kiri dengan jari telunjuk, azim tercari-cari
henfon canggih nokia yang biase nye terselit sipu-sipu bawah bantal.

'hari dah gelap rupanya' bisik hati azim.
'setan mana agaknya tindih aku arini, habis solat maghrib aku langgar..haihhh'
bisik hati azim lagi, kecewa.

malam tu dirasakan azim sangat sejuk luarbiasa, bangun tidur dalam keadaan menggigil macam orang kne demam malaria.
'aircond aku dah lama rosak, tapi kenapa sejuk sangat macam aku tidur dalam peti ais' 
'ahh, apsal lain macam sangat malam ni..'
'baik aku cal mak aku, dapat gak tenangkan fikiran sket'
ngomel azim termuncung2.

tanpa dipinta, asap tiba-tiba muncul dari celah2 keypad henfon azim.
terkejut bukan kepalang anak bongsu pak so'od tu.
'dafug?!'
'henfon aku rosak ke?!'
'ape kehei smpai berasap tibe2!'

suasana makin hening.
kesejukan makin mencengkam. 

tiba-tiba azim dikejutkan dengan satu panggilan 'unknown caller' yang berdering-dering memecah kesunyian malam.
azim terus gugup.
menjerit-jerit henfon mahal tu berbunyi.

'ape la malang nasib aku agaknye'
'dah la baru kne cerai dengan awek semalam, hari ni kne mngadap benda ni pulak'

henfon nokia terus menjerit-jerit.
azim tiade pilihan lain, henfon berasap perlu dijawab.

''err..assalammualaikum..''

''waalaikumsalam''

'encik nak cari sape?' 'kalau nak cari azim, azim takde, die keluar kedai mamak tadi..
die tak bawak henfon, ade nak pesan ape2 ke?'
bukan main geliga lagi otak azim cuba escape dari panggilan misteri tersebut.

'kau jangan nak tipu la, aku kenal suara kau...kau azim kan?'
'macam ni la bro..biar aku berterus terang je dengan kau..'

'aku sebenarnya azim bin so'od, diri kau sendiri dari tahun 2025'
'kau sedar tak sebenarnya kau bukan azim pada tahun 2012, tapi kau dah tersesat jauh dari tempat kau'
'kau sedar tak kau kat mana?'

angin pitam perlahan-lahan menyentap kepala azim.
'kau gila ke ape bro?!'
'aku tahu aku suka layan star wars, matrix reloaded ape sume, tapi aku x percaye benda2 merepek ni!'
'ahh, mengarut!'

'ok, kalau x caye ko try bukak facebook.com, tengok bole bukak ke x'
'ko kat tahun 1996, facebook x wujud lagi time tu'
'ipad dan macbook pro apetah lagi'
'aku rasa laptop kau pun confirm x boleh bukak jugak, windows 7 belum compatible lagi bro'

'1996?'
'gila ape kau ni?'
'ya Allah, kenapa la pelik sangat malam ni, semalam hati aku patah, harini plak otak aku macam nak pecah'
angin pitam makin hampir, sipi.

'azim...'
'kau dah lupa?'
'ingat balik ape kau buat semalam lepas awek chubby kau mintak break-up dengan kau'
'kau yang gila sebenarnya azim, gila talak! cuba kau ingat balik, cuba kau ingat balik'

dan azim terus pitam,
memori cinta pertama bersama awek chubby bernama arfah pantas menyelusup masuk
ke rongga-rongga fikiran azim,
cerita yang sebelum ni hilang berterbangan ditiup angin tiba-tiba kembali.
tersisip rapi, kemas dan tersusun.

dalam pitam, satu persatu memori azim dikorek malam tu.
xde satu pun terlepas.
azim sebenarnya telah terjatuh dalam pragmatik rentasan masa, 
teori jujukan hiperbola masa silam ternyata benar.
......
......


(bersambung)




Comments

  1. bolehh pulak bersambungggggg..cepatttttt bahagian keduaaaa!!!!!!!! pepagi ko da buat aku sakit pipi....wakakakakakakakaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sminggu satu episod ok?
      saba saba, hehe.

      Delete
    2. FINE... ok bila sesi bersama peminat.. nak autograph sign kat buku.. wakakakaka...

      Delete
  2. krik krik krik.. munyi cengkerik.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts