The Art of Letting Go
Kadang-kadang kita akan berada dalam satu situasi yang kita rasa macam
'terlalu banyak benda nak buat, tapi masa macam tak pernah nak cukup'.
orang putih cakap - Too Many Things To Do, but Too Little Time.
In fact, aku mengadap benda ni hari-hari. memanjang rasa banyak gila benda nak kena setel, tapi aku akan rasa hampir tertekan dan panicking sebab tak dapat nak setelkan semua benda tu.
Situasinya lebih kurang macam ni:
Pagi tu kau terlambat bangun tidur untuk pergi kerja sebab kau tidur lambat malam sebelum tu untuk siapkan kerja.
Tapi dalam masa yang sama kau teringat, petang tu jugak nak kena siapkan presentation lain dan submit borang claim sebab dah dekat dateline.
pastu kau realize baju kau tak gosok lagi. Perut pun pagi2 confirm lapar, nak kena fikir breakfast apa plak. Pastu kau teringat rupanya dah seminggu kau tak workout/pergi gym dan bersihkan rumah.
Dan bila tengok jam, damn, kau realize kau ada setengah jam je untuk bersiap untuk ke ofis.
Stress ye dak?
Ini tak cite dengan plan sampingan lain, yg penting jugak utk rehatkan otak macam:
baca buku utk leisure/tambah ilmu
main PS4
main game kat phone
scroll Instagram
tengok update page JDT kat Facebook
completekan bucket list
dan juga aktiviti paling penting iaitu - pengisian rohani.
Orang mungkin akan cakap, buat proper plan, buat to-do list so kita tak kan tertinggal atau terlupa buat sesuatu. Tapi itu cite pasal to-do list dan itu bukan masalah utamanya.
Masalahnya kat sini adelah --
sehari kita ada 24 jam je, tolak waktu tidur - mana cukup masa nak buat semua benda!
'where got time to do all that? haa? ayya, where got time?'
(nota: sila baca dengan slang malaysian chinese-english / manglish)
Bila to-do list kau bertambah setiap hari, kau akan rasa yang kau takde masa untuk setelkan semua tu.
Paling haru, bila benda2 tu keep on pending, kau akan give-up dan end up kau akan stop buat satu-satu benda tu.
Padahal kau tahu benda yang kau kena buat tu sebenarnya bermanfaat untuk hidup kau, bermanfaat dalam misi mengejar impian kau.
Maka, kat situ lah muncul masalah utama dalam hidup kita sebenarnya;
Kita berhenti berjuang untuk mengejar cita-cita kita.
Pehh, skema plak bunyi ayat aku.
Tapi betul bro, perasaan sibuk akan buatkan kita hilang semangat untuk teruskan perjuangan.
Kau akan cari ruang untuk keluar dari kesibukan tu dan perlahan-lahan, kita akan hilang priority dan terhentilah segala usaha kau selama ni.
Malas nak siapkan kerja.
Malas nak baca buku ilmiah.
Malas nak tambah ilmu untuk mantapkan skil bekerja.
Malas nak pergi gym.
Malas nak tolong orang.
Untuk sepanjang hari, kita akan bermalas-malasan dan hanya buat sesuatu tu untuk bagi siap je, itupun tak sepenuh hati.
'Mampuslah, janji siap'
'Takpelah, xyah la buat dulu benda tu'
Aku rasa semua orang tahu, Malas adelah musuh ketat no.1 untuk segala benda kat dunia ni.
Tapi 'quick-fix' bagi malas adalah terus bermalas-malasan. Rasa best je kan kalau kita buat lek2 je?
Bapak susah nak lawan perasaan malas ni sebenarnya.
So orang pun pegi la kursus ke atau cari buku pasal nak memotivasikan diri.
Tips nak berjaya oleh pakar-pakar motivasi ni sebenarnya simple je. Dieorang selalunya akan cakap: Jika kita betul-betul nak kejar impian kita;
Perkara pertama adalah set kan impian (nak jadi kaya contohnya - tipikal sangat)
Lepas tu comes up dengan plan (Pelan jangka panjang, jangka pendek, jangka sederhana semua la)
Lepas tu baru set kan priority dan lepas tu apa lagi, kerja keras la kejar impian tu based on plan yang kita dah siapkan.
tapi jarang pakar-pakar ni cakap, selepas plan dan priority plan dah ready, kita kena bersiap sedia untuk berasa sibuk-hinggakan-24-jam-sehari-pun-tak-cukup.
Sebab jika kita nak impian jadi kenyataan, kita memang kena sentiasa sibuk utk realisasikan plan. Susah bukan? lagi2 considering bila kau dah ade family, apetah lagi bila dah ade anak.
ayya, where got time?
Maka terbengkalailah segala impian kau sebab kau tak cukup masa. paling merisaukan, akan terjadilah "yang dikejar tak dapat, yang dikendong pulak berciciran".
.
.
.
Oleh itu, sampailah kita ke bahagian paling penting dalam post kali ni:
Bagaimana nak mengatasi masalah Too Many Things To Do, but Too Little Time.
Mula-mula, kita kena kenalpasti ape masalah kita.
Masalah pertama adelah kita ade terlalu banyak barang untuk satu 'kotak' yang kecil. Ok, kita label atau namakan kotak kecil tu sebagai 'kotak 24 jam'.
Kalau kita lihat hal pengurusan masa dan task management ni sebagai sebuah bekas atau kotak pegun yang tetap saiznya, benda sebenarnya akan jadi lebih mudah. InshaAllah.
ask yourself this --
macam mana kita nak sumbat segala barang yang kita ada dalam sebuah kotak yang kecik?
analogi:
barang = task/things to do
kotak = masa yang bernilai 24 jam je sehari
jawapannya adelah dengan:
- simplifying things
- letting go
simplifying things
Kotak yang kecik boleh pecah kalau kita sumbat dengan macam-macam barang. jadi kita perlukan kecilkan saiz barang tu atau lagi bagus kita buang je barang tu.
kalau satu-satu perkara tu memang tak ngam, tak perlu la kita buat.
'sedar diri' adelah keyword dalam hal ini.
Apa laman web yang kita akan pergi pada waktu pagi? waktu petang?
Apa permainan yang kita mainkan kat phone? Apa yang kita baca? Berapa banyak masa yang kita habiskan untuk e-mel, di Facebook, di Twitter, di Instagram? Berapa banyak masa kat shopping mall, kat mamak atau mungkin kat Mudah atau Lazada, Youtube? Berapa banyak masa tengok TV yang kita habiskan? Berapa banyak masa yang anda habiskan untuk membersihkan rumah dan grooming diri? Berapa banyak masa memandu atau berulang alik pergi dan balik kerja?
Sedar tak sebenarnya kita sumbat terlalu banyak 'sampah' ke dalam kotak kecil kita tadi.
Stop buat benda-benda yang takde manfaat. Delete je apps yang kau rasa buang masa dan distract plan dan masa kau. Kurangkan masa tengok TV atau main phone. Keep buat macam ni sehinggalah kita selesaikan pelan atau tugasan yang sangat penting. kalau perlu downgrade phone kepada Nokia cokia untuk kawal diri kau drp main phone non-stop, kau buat je.
Ingat, keywordnya adelah 'sedar diri'.
Perhatikan jugak pada segala komitmen yang kau sedang commit. Obviously, komitmen tu dah isi hidup kau. Slow2 kau kena setelkan komitmen tu dan katakan "tidak" pada komitmen yang baru.
Contohnya kau dah promise dengan bos kau nak siapkan presentation tu sebelum minggu depan, sekali ade plak colleague kau mintak tolong proof read kan report dia. dengan slumber je patutnya ko cakap, NO, aku tak boleh. member kau mungkin akan kecik hati, tapi biarkan.. sebab paling penting kau tak huru-harakan perjalanan komitmen kau untuk siapkan presentation tadi.
Keyword baru kat sini pulak adelah 'fokus'. Fokus buat satu-satu benda yang kau dah commit dan 'sedar diri' akan ruang yang kau ade.
Dengan memilih tugasan/things to do dengan berhati-hati, kita mampu kawal kandungan 'kotak 24 jam' kita tadi.
Kita boleh je nak buat benda-benda lain yang kurang penting yang boleh bagi kegembiraan (instant joy), tapi kita perlu sentiasa 'sedar diri' dengan pilihan yang kita buat. Treat tugasan/pelan yang penting tu ibarat hadiah yang berharga dan ganjaran yg kita dapat kelak. InshaAllah urusan kita akan dipermudahkan.
"Do your realistic stuff, Clear everything else away, and Focus on that".
'terlalu banyak benda nak buat, tapi masa macam tak pernah nak cukup'.
orang putih cakap - Too Many Things To Do, but Too Little Time.
In fact, aku mengadap benda ni hari-hari. memanjang rasa banyak gila benda nak kena setel, tapi aku akan rasa hampir tertekan dan panicking sebab tak dapat nak setelkan semua benda tu.
Situasinya lebih kurang macam ni:
Pagi tu kau terlambat bangun tidur untuk pergi kerja sebab kau tidur lambat malam sebelum tu untuk siapkan kerja.
Tapi dalam masa yang sama kau teringat, petang tu jugak nak kena siapkan presentation lain dan submit borang claim sebab dah dekat dateline.
pastu kau realize baju kau tak gosok lagi. Perut pun pagi2 confirm lapar, nak kena fikir breakfast apa plak. Pastu kau teringat rupanya dah seminggu kau tak workout/pergi gym dan bersihkan rumah.
Dan bila tengok jam, damn, kau realize kau ada setengah jam je untuk bersiap untuk ke ofis.
Stress ye dak?
Ini tak cite dengan plan sampingan lain, yg penting jugak utk rehatkan otak macam:
baca buku utk leisure/tambah ilmu
main PS4
main game kat phone
scroll Instagram
tengok update page JDT kat Facebook
completekan bucket list
dan juga aktiviti paling penting iaitu - pengisian rohani.
Orang mungkin akan cakap, buat proper plan, buat to-do list so kita tak kan tertinggal atau terlupa buat sesuatu. Tapi itu cite pasal to-do list dan itu bukan masalah utamanya.
Masalahnya kat sini adelah --
sehari kita ada 24 jam je, tolak waktu tidur - mana cukup masa nak buat semua benda!
'where got time to do all that? haa? ayya, where got time?'
(nota: sila baca dengan slang malaysian chinese-english / manglish)
Bila to-do list kau bertambah setiap hari, kau akan rasa yang kau takde masa untuk setelkan semua tu.
Paling haru, bila benda2 tu keep on pending, kau akan give-up dan end up kau akan stop buat satu-satu benda tu.
Padahal kau tahu benda yang kau kena buat tu sebenarnya bermanfaat untuk hidup kau, bermanfaat dalam misi mengejar impian kau.
Maka, kat situ lah muncul masalah utama dalam hidup kita sebenarnya;
Kita berhenti berjuang untuk mengejar cita-cita kita.
Pehh, skema plak bunyi ayat aku.
Tapi betul bro, perasaan sibuk akan buatkan kita hilang semangat untuk teruskan perjuangan.
Kau akan cari ruang untuk keluar dari kesibukan tu dan perlahan-lahan, kita akan hilang priority dan terhentilah segala usaha kau selama ni.
Malas nak siapkan kerja.
Malas nak baca buku ilmiah.
Malas nak tambah ilmu untuk mantapkan skil bekerja.
Malas nak pergi gym.
Malas nak tolong orang.
Untuk sepanjang hari, kita akan bermalas-malasan dan hanya buat sesuatu tu untuk bagi siap je, itupun tak sepenuh hati.
'Mampuslah, janji siap'
'Takpelah, xyah la buat dulu benda tu'
Aku rasa semua orang tahu, Malas adelah musuh ketat no.1 untuk segala benda kat dunia ni.
Tapi 'quick-fix' bagi malas adalah terus bermalas-malasan. Rasa best je kan kalau kita buat lek2 je?
Bapak susah nak lawan perasaan malas ni sebenarnya.
So orang pun pegi la kursus ke atau cari buku pasal nak memotivasikan diri.
Tips nak berjaya oleh pakar-pakar motivasi ni sebenarnya simple je. Dieorang selalunya akan cakap: Jika kita betul-betul nak kejar impian kita;
Perkara pertama adalah set kan impian (nak jadi kaya contohnya - tipikal sangat)
Lepas tu comes up dengan plan (Pelan jangka panjang, jangka pendek, jangka sederhana semua la)
Lepas tu baru set kan priority dan lepas tu apa lagi, kerja keras la kejar impian tu based on plan yang kita dah siapkan.
tapi jarang pakar-pakar ni cakap, selepas plan dan priority plan dah ready, kita kena bersiap sedia untuk berasa sibuk-hinggakan-24-jam-sehari-pun-tak-cukup.
Sebab jika kita nak impian jadi kenyataan, kita memang kena sentiasa sibuk utk realisasikan plan. Susah bukan? lagi2 considering bila kau dah ade family, apetah lagi bila dah ade anak.
ayya, where got time?
Maka terbengkalailah segala impian kau sebab kau tak cukup masa. paling merisaukan, akan terjadilah "yang dikejar tak dapat, yang dikendong pulak berciciran".
.
.
.
Oleh itu, sampailah kita ke bahagian paling penting dalam post kali ni:
Bagaimana nak mengatasi masalah Too Many Things To Do, but Too Little Time.
Mula-mula, kita kena kenalpasti ape masalah kita.
Masalah pertama adelah kita ade terlalu banyak barang untuk satu 'kotak' yang kecil. Ok, kita label atau namakan kotak kecil tu sebagai 'kotak 24 jam'.
Kalau kita lihat hal pengurusan masa dan task management ni sebagai sebuah bekas atau kotak pegun yang tetap saiznya, benda sebenarnya akan jadi lebih mudah. InshaAllah.
ask yourself this --
macam mana kita nak sumbat segala barang yang kita ada dalam sebuah kotak yang kecik?
analogi:
barang = task/things to do
kotak = masa yang bernilai 24 jam je sehari
jawapannya adelah dengan:
- simplifying things
- letting go
simplifying things
Kotak yang kecik boleh pecah kalau kita sumbat dengan macam-macam barang. jadi kita perlukan kecilkan saiz barang tu atau lagi bagus kita buang je barang tu.
kalau satu-satu perkara tu memang tak ngam, tak perlu la kita buat.
'sedar diri' adelah keyword dalam hal ini.
Apa laman web yang kita akan pergi pada waktu pagi? waktu petang?
Apa permainan yang kita mainkan kat phone? Apa yang kita baca? Berapa banyak masa yang kita habiskan untuk e-mel, di Facebook, di Twitter, di Instagram? Berapa banyak masa kat shopping mall, kat mamak atau mungkin kat Mudah atau Lazada, Youtube? Berapa banyak masa tengok TV yang kita habiskan? Berapa banyak masa yang anda habiskan untuk membersihkan rumah dan grooming diri? Berapa banyak masa memandu atau berulang alik pergi dan balik kerja?
Sedar tak sebenarnya kita sumbat terlalu banyak 'sampah' ke dalam kotak kecil kita tadi.
Stop buat benda-benda yang takde manfaat. Delete je apps yang kau rasa buang masa dan distract plan dan masa kau. Kurangkan masa tengok TV atau main phone. Keep buat macam ni sehinggalah kita selesaikan pelan atau tugasan yang sangat penting. kalau perlu downgrade phone kepada Nokia cokia untuk kawal diri kau drp main phone non-stop, kau buat je.
Ingat, keywordnya adelah 'sedar diri'.
Perhatikan jugak pada segala komitmen yang kau sedang commit. Obviously, komitmen tu dah isi hidup kau. Slow2 kau kena setelkan komitmen tu dan katakan "tidak" pada komitmen yang baru.
Contohnya kau dah promise dengan bos kau nak siapkan presentation tu sebelum minggu depan, sekali ade plak colleague kau mintak tolong proof read kan report dia. dengan slumber je patutnya ko cakap, NO, aku tak boleh. member kau mungkin akan kecik hati, tapi biarkan.. sebab paling penting kau tak huru-harakan perjalanan komitmen kau untuk siapkan presentation tadi.
Keyword baru kat sini pulak adelah 'fokus'. Fokus buat satu-satu benda yang kau dah commit dan 'sedar diri' akan ruang yang kau ade.
Dengan memilih tugasan/things to do dengan berhati-hati, kita mampu kawal kandungan 'kotak 24 jam' kita tadi.
Kita boleh je nak buat benda-benda lain yang kurang penting yang boleh bagi kegembiraan (instant joy), tapi kita perlu sentiasa 'sedar diri' dengan pilihan yang kita buat. Treat tugasan/pelan yang penting tu ibarat hadiah yang berharga dan ganjaran yg kita dapat kelak. InshaAllah urusan kita akan dipermudahkan.
"Do your realistic stuff, Clear everything else away, and Focus on that".
Jom praktis dengan bukak phone kau sekarang, dan tengok senarai apps yang ade dalam tu. pastu buang mana-mana apps yg kau jarang guna dan tak rugi apa2 pun kalau kita delete. after all, if needed, kita bole je download balik apps tu.
itulah analogi nye bro. buang dulu, kalau perlu baru cari balik.
Letting Go.
Korang mungkin akan tanya:
Bagaimana dengan semua perkara lain yang kita memang kena buat (atau kita rasa kita perlu buat)? Bagaimana jika benda tu memang tak muat dah nak masuk dalam kotak kita tadi?
Haa, kat sinilah aku nak cite keseronokan 'the art of letting go'.
Apa ingat putus cinta je ke kena belajar art of letting go? atau orang melayu kata, seni melepaskan dan moving on. Tak, tak semestinya. Dalam mengejar impian pun, kita patut belajar dan praktikkan seni melepaskan ni.
Melepaskan, bukan melupakan. Dua benda yang berbeza tu.
Selalunya kita ada terlalu banyak perkara untuk dimasukkan ke dalam kotak kita tadi. dan kita dah decide untuk letak perkara-perkara penting dan 'cantik' je dalam kotak tu. Ini bermakna banyak perkara yang kita fikir kita "harus" lakukan sebenarnya kurang sesuai untuk kita buat sekarang.
Kita boleh buat hal tu nanti-nanti. Atau tak payah buat terus.
Either way, they won’t fit into today’s box.
Kotak kita adalah kotak 24 jam, tak boleh harini kita boleh pilih hari lain.
Ini dengan sendirinya tidak menjadi masalah pun, small matter orang putih cakap.
Tapi ia hanya menjadi masalah apabila kita mula rasa kecewa sebab kita tak dapat nak buat semua benda. Kekecewaan kita tu sebenarnya datang daripada satu idea di mana kita rasa yang kita "PERLU" melakukan semua benda dalam list yang kita buat.
Idea tu sebenarnya tak sepadan dengan realiti -
Realitinya ialah kita takkan boleh melakukan semua benda tu hari ini, atau minggu ini.
Kita sebenarnya boleh memilih untuk melakukan sebahagian je daripada perkara-perkara tu, dan dalam masa yang sama kita kena terima yang benda lain perlu menunggu, atau mungkin tak perlu pun dilakukan sama sekali.
Belajar untuk terima idea ni:
Kita hanya ada 'kotak 24 jam sehari' dan kita takkan dapat kotak yang lagi besar sampai bila-bila.
So kita sebenarnya hanya perlu fokus untuk buat sesuatu yang penting je.
Lepaskan apa yang tak penting.
Contohnya kau spend 2 jam sehari untuk belajar memasak, kurangkanlah belajar memasak tu jadi satu jam sehari atau mungkin 2 jam je seminggu. it can wait kan?
Kesimpulannya:
Belajar lah untuk buat proper plan (ok, ni memang tipikal ayat pakar motivasi yang aku dah cite tadi)
Siapkan Plan List/To-do list yang teratur (ni pun sama - tipikal)
Maximizekan kotak 24-jam-sehari untuk sesuatu yang bermanfaat.
Kejarlah good quality time with family/partner.
Belajar untuk simplifying things dan letting go.
InshaAllah, hidup kau akan lebih teratur dan kau akan dapat capai impian dengan jalan yang lebih mudah.
After all, buat apa abaikan masa yang kau ada sekarang untuk masa depan yang belum pasti.
kan?
Letting Go.
Korang mungkin akan tanya:
Bagaimana dengan semua perkara lain yang kita memang kena buat (atau kita rasa kita perlu buat)? Bagaimana jika benda tu memang tak muat dah nak masuk dalam kotak kita tadi?
Haa, kat sinilah aku nak cite keseronokan 'the art of letting go'.
Apa ingat putus cinta je ke kena belajar art of letting go? atau orang melayu kata, seni melepaskan dan moving on. Tak, tak semestinya. Dalam mengejar impian pun, kita patut belajar dan praktikkan seni melepaskan ni.
Melepaskan, bukan melupakan. Dua benda yang berbeza tu.
Selalunya kita ada terlalu banyak perkara untuk dimasukkan ke dalam kotak kita tadi. dan kita dah decide untuk letak perkara-perkara penting dan 'cantik' je dalam kotak tu. Ini bermakna banyak perkara yang kita fikir kita "harus" lakukan sebenarnya kurang sesuai untuk kita buat sekarang.
Kita boleh buat hal tu nanti-nanti. Atau tak payah buat terus.
Either way, they won’t fit into today’s box.
Kotak kita adalah kotak 24 jam, tak boleh harini kita boleh pilih hari lain.
Ini dengan sendirinya tidak menjadi masalah pun, small matter orang putih cakap.
Tapi ia hanya menjadi masalah apabila kita mula rasa kecewa sebab kita tak dapat nak buat semua benda. Kekecewaan kita tu sebenarnya datang daripada satu idea di mana kita rasa yang kita "PERLU" melakukan semua benda dalam list yang kita buat.
Idea tu sebenarnya tak sepadan dengan realiti -
Realitinya ialah kita takkan boleh melakukan semua benda tu hari ini, atau minggu ini.
Kita sebenarnya boleh memilih untuk melakukan sebahagian je daripada perkara-perkara tu, dan dalam masa yang sama kita kena terima yang benda lain perlu menunggu, atau mungkin tak perlu pun dilakukan sama sekali.
Belajar untuk terima idea ni:
Kita hanya ada 'kotak 24 jam sehari' dan kita takkan dapat kotak yang lagi besar sampai bila-bila.
So kita sebenarnya hanya perlu fokus untuk buat sesuatu yang penting je.
Lepaskan apa yang tak penting.
Contohnya kau spend 2 jam sehari untuk belajar memasak, kurangkanlah belajar memasak tu jadi satu jam sehari atau mungkin 2 jam je seminggu. it can wait kan?
Kesimpulannya:
Belajar lah untuk buat proper plan (ok, ni memang tipikal ayat pakar motivasi yang aku dah cite tadi)
Siapkan Plan List/To-do list yang teratur (ni pun sama - tipikal)
Maximizekan kotak 24-jam-sehari untuk sesuatu yang bermanfaat.
Kejarlah good quality time with family/partner.
Belajar untuk simplifying things dan letting go.
InshaAllah, hidup kau akan lebih teratur dan kau akan dapat capai impian dengan jalan yang lebih mudah.
After all, buat apa abaikan masa yang kau ada sekarang untuk masa depan yang belum pasti.
kan?
credits: wrdbnr.com
Comments
Post a Comment